مرکز آموزش عالی آزادگان نیر اردبیل

با همکاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل در مرکز آموزش عالی آزادگان نیر برگزار شد:

سمینار مهارت زندگی "طرح هماهنگ پنجمین دوره سمینارهای آموزشی مهارت زندگی"

به گزارش روابط عمومی مرکز، روز چهارشنبه مورخ 98/09/13 سمینار "مهارت زندگی" با همکاری جهاد دانشگاهی استان اردبیل"طرح هماهنگ پنجمین دوره سمینارهای آموزشی مهارتهای زندگی" با حضور استاد رحیم انور مسئول بنیاد نهج البلاغه استان در سالن جلسه مرکز آموزش عالی آزادگان نیر برگزار شد.

رحیم انور، در این سمینار گفت: اگر تربیت با امر و نهی آغاز شود تربیت سلبی خواهد بود و تاثیری در شخص نخواهد گذاشت، اما اگر این امر با هدف بارور کردن اندیشه و فکر صورت گیرد موثر خواهد بود .

 

وی بر وجود مباحث تربیتی در دین اسلام و نهج البلاغه تاکید و اظهار کرد: حضرت علی (ع) نامه خطاب به فرزندش امام حسن(ع) را این گونه آغاز کرده است که «فرزندم اینگونه باش» سپس آگاهی بخشی نسبت به فرزندش داده است و این نشان از بارور کردن اندیشه است.

 

مدرس دانشگاه‌های استان اردبیل یکی از آسیب‌های موجود در تربیت جوانان را ترساندن از عواقب کار و آخرت عنوان کرد و یادآور شد: اگر تربیت با ترساندن و عذاب شروع شود موفقیت آمیز نخواهد بود بلکه در تربیت باید با تبشیر اقدام کرد.

انور با بیان اینکه مهمترین راه تربیت، معرفت بخشی است، تصریح کرد: انسان نباید از رحمت خدا مایوس شود چراکه باورسازی، باوردرمانی و معنی‌درمانی یکی از بهترین روش‌های تربیت است.

 

وی با اشاره به اینکه از منظر نهج البلاغه شناخت خداوند اولین قدم در جلوگیری از تخریب ذهنی است، خاطرنشان کرد: علت سرکشی و بحران زدگی دینی جوانان بدلیل این است که شناخت خوبی از خداوند ندارند، چرا که خداشناسی، انسان را از تحیر و سرگردانی نجات می‌دهد و آن را به این باور می‌رساند که همه چیز در اراده خداوند است.

 

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل ادامه داد: یکی از علت‌های گسستگی و فاصله بین والدین و فرزندان خلاء عاطفی می باشد که این امر علت اصلی عدم موفقیت امر به معروف و نهی از منکر است .

انور، دومین خلاء بین والدین و فرزندان را عقل و منطق عنوان کرد و افزود: باید تمام موارد تربیتی از طریق عقل و منطق منتقل شود، چرا که اهل منطق تحکم نمی‌کند، فریاد نمی‌زند و اگر این اتفاق بیافتد حتما در منطق کم آورده است.

 

وی خطاب به دانشجومعلمان تاکید کرد: بزرگواری و شخصیت خود را در برابر هیچ چیز کم نکنید و خودتان را از تمام قصورها، پستی‌ها و ناملایمات دور کنید.

 

دانشجومعلمان شرکت کننده در این سمینار اعلام رضایت و خرسندی کرده و خواستار استمرار چنین برنامه‌هایی شدند که در پایان ریاست مرکز ابراز امیدواری نمودند که انشالله در آینده بتوانیم برنامه‌هایی که مورد نیاز دانشجومعلمان هستند را در مرکز برگزار نماییم.


نظرات کاربران